V moderní internetové doba jednoznačně ovlivnila i způsob, jakým uzavíráme smlouvy. Čím dál častěji jsou smlouvy uzavírány na dálku, tzv. distanční smlouvy, bez přímého kontaktu s prodejcem. Případně také mimo obchodní prostory. Občanský zákoník pamatuje na tyto situace a snaží se zajistit vyšší ochranu spotřebiteli, jakožto slabší straně.

Sdělení před uzavřením distanční smlouvy a smlouvy mimo obchodní prostory
Než se podíváme na rozlišení smluv uzavíraných distančním způsobem a mimo obchodní prostory, je vhodné si vysvětlit základní pojmy, jako je spotřebitel, podnikatel a význam spotřebitelské smlouvy.
Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná. Podnikatelem je naopak osoba, která jedná v rámci své podnikatelské činnosti, popř. její jménem nebo na její účet.
Spotřebitelská smlouva je tedy charakteristická nerovností postavení smluvních stran. Spotřebitel je považován za slabší stranu. A proto jej občanský zákoník zvýšeně chrání. Občanský zákoník stanoví celou řadu informačních povinností, které má podnikatel vůči spotřebiteli ještě před uzavřením smlouvy.
Mezi tyto povinnosti patří například povinnost sdělit hlavní vlastnosti zboží nebo služby, identifikační a kontaktní údaje podnikatele, celkovou cenu včetně všech poplatků a daní, náklady na dodání, informace o postupu při uplatnění práva na odstoupení od smlouvy, náklady na použití prostředku komunikace na dálku (např. zda jde o zpoplatněnou linku), údaj o době trvání závazku a podmínky jejího ukončení.
Pokud podnikatel tyto povinnosti nesplní, může to mít pro něj zásadní právní důsledky. Zejména co se týče běhu lhůty pro odstoupení od smlouvy.
Smlouvy uzavírané distančním způsobem – distanční smlouvy
Distanční smlouvy jsou smlouvy uzavírané se spotřebitelem tzv. „na dálku“. Smlouva se sjednává prostřednictvím komunikačního prostředku bez současné fyzické přítomnosti stran. Typickým příkladem je nákup přes e-shop, objednávka po telefonu, skrze e-mail či mobilní aplikaci.
U distančních smluv uzavíraných prostřednictvím internetu musí podnikatel zajistit, aby spotřebitel při objednání výslovně potvrdil, že se zavazuje k platbě. Typickým příkladem je tlačítko „Objednat s povinností platby“. Pokud podnikatel tuto povinnost nesplní, smlouva není uzavřena.
Smlouvy uzavírané po telefonu
Kontaktuje-li podnikatel spotřebitele ústně například prostřednictvím telefonu, sdělí podnikatel spotřebiteli na začátku každého hovoru obchodní účel hovoru a údaje o své totožnosti. Popř. údaje o totožnosti osoby, kterou zastupuje.
Nabídku učiněnou během hovoru podnikatel spotřebiteli bez zbytečného odkladu ještě potvrdí v textové podobě. Spotřebitel je nabídkou vázán až poté, co projeví svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině.
Smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory
V daném případě se smlouva sjednává mimo prostor obvyklý pro podnikatelovo podnikání. Ovšem za přítomnosti fyzických osob (podnikatele i spotřebitele). Typicky se bude jednat i situace, kdy se smlouva uzavře na ulici, veřejném prostranství (např. při prodeji z tzv. pojízdného stánku), u spotřebitele doma, během zájezdových prodejních akcí apod. Za smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory podnikatele se považuje také smlouva uzavřená v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání, ovšem s tím rozdílem, že k uzavření smlouvy došlo bezprostředně poté, co podnikatel původně oslovil spotřebitele mimo obchodní prostory.
Zásadní rozdíl mezi klasickou návštěvou kamenné prodejny a výše uvedenými způsoby spočívá v tom, že při nákupu distančně nebo mimo prodejnu v zásadě chybí prostor pro rozvahu a přirozenou kontrolu. Proto má podnikatel podle ustanovení § 1820 občanského zákoníku poměrně širokou informační povinnost vůči spotřebiteli.
Právo spotřebitele na odstoupení od distanční smlouvy
Spotřebiteli náleží zvláštní právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a bez sankce. A to ve lhůtě 14 dnů. Tato lhůta v zásadě běží v případě služeb od uzavření smlouvy. A v případě zboží ode dne převzetí věci spotřebitelem nebo jím určená třetí osoba.
Pokud podnikatel spotřebitele řádně nepoučí o právu na odstoupení, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku ode dne uplynutí čtrnáctidenní lhůty. Pakliže v mezidobí podnikatel poučí spotřebitele o právu na odstoupení, běží lhůta ode dne poučení.
Odstoupením od smlouvy se smlouva ruší od počátku a podnikatel je povinen vrátit spotřebiteli veškeré přijaté plnění. Včetně nákladů na dodání, a to nejpozději do 14 dnů ode dne, kdy byl o odstoupení informován. Spotřebitel naopak musí podnikateli vrátit zboží, pokud ho již obdržel. V daném případě může podnikatel mít povinnost uhradit spotřebiteli i náklady spojené s vrácením zboží, jestliže neupozornil spotřebitele na povinnost nést tyto náklady.
Spotřebitel však odpovídá za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se pouze seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží.
Povinnost převzít zboží na své náklady od spotřebitele v jeho domácnosti má tehdy, jestliže spotřebitel odstoupí od smlouvy uzavřené mimo obchodní prostory, přičemž zboží bylo dodáno do domácnosti spotřebitele v okamžiku uzavření smlouvy a povaha zboží jej neumožňuje odeslat obvyklou poštovní cestou.
Výjimky z práva na odstoupení
Zákon pamatuje i na případy, kdy není možné odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Jedná se např. o smlouvy o dodávce zboží, které bylo upraveno na přání spotřebitele, zboží podléhající rychlé zkáze, zapečetěné zboží (např. z hygienických důvodů), které bylo po dodání otevřeno apod.
ZÁVĚR
Občanský zákoník komplexně upravuje smlouvy uzavírané distančním způsobem a mimo obchodní prostory. Tato úprava má za cíl vyrovnat nerovné postavení spotřebitele vůči podnikateli v situacích, kdy je spotřebitel omezen v možnosti si obchod důkladně promyslet či ověřit. Navzdory silnější ochraně spotřebitele je důležité, aby i on sám dbal zvýšené opatrnosti při uzavírání smluv mimo kamenné prodejny a při nákupech na dálku.
Máte-li problém s uzavřenou smlouvou, neváhejte a využijte právní pomoci ze strany odborníka u nás v advokátní kanceláři.