Pokyny objednatele hrají ve smlouvě o dílo důležitou roli a mohou ovlivnit průběh spolupráce i odpovědnost za výsledek. Pokud jste objednatel (zákazník), jistě vás zajímá, kdy máte právo dávat zhotoviteli instrukce a jaké riziko tím případně podstupujete. V tomto článku proto najdete odpovědi na své otázky. Vysvětlíme, kdy musí zhotovitel vaše pokyny poslechnout, jaké má povinnosti při nevhodných příkazech a jak předejít sporům. Naše advokátní kancelář se této problematice pravidelně věnuje a poradíme vám, jak vše nastavit správně nebo vás zastoupíme, pokud už nastal problém.

Pokyny objednatele a samostatnost zhotovitele
Smlouva o dílo patří mezi smlouvy, kde se počítá s tím, že zhotovitel je odborník v daném oboru. Zhotovitel proto zpravidla provádí práci samostatně a nemá postavení podřízenosti jako zaměstnanec. Občanský zákoník výslovně stanoví, že zhotovitel není vázán pokyny objednatele, ledaže si to strany sjednaly nebo to vyplývá ze zvyklostí. Jinými slovy, pokud si nedohodnete opak, nemůžete zhotoviteli diktovat, jak má dílo provést, a ten si může zvolit postup dle vlastního odborného uvážení. Důvodem tohoto pravidla je, že za výsledek nese odpovědnost zhotovitel a měl by mít možnost zvolit nejlepší postup podle svého know-how. Kdyby mohl objednatel do provádění díla neustále zasahovat, mohl by takovým zasahováním ohrozit správné provedení nebo ztížit dodržení termínů.
Právo objednatele kontrolovat průběh díla
Na druhou stranu má objednatel právo kontrolovat provádění díla. To v praxi znamená, že můžete například navštěvovat stavbu nebo jinak sledovat, jak práce postupují. Pokud zjistíte porušení smlouvy, máte právo žádat nápravu. Třeba když zhotovitel použije jiný materiál, než bylo ujednáno, můžete trvat, aby použil správný materiál. Kromě toho lze dohodnout i technický dozor nebo jiné způsoby kontroly. Když by zhotovitel ani po upozornění chybu nenapravil, můžete jako objednatel přistoupit i k odstoupení od smlouvy. Muselo by však jít o závažné porušení (např. pokračování v nekvalitní práci, které by vedlo k zásadní vadě díla).
Nevhodné pokyny objednatele: varování a důsledky
Co když objednatel dá nevhodný pokyn? Například takový, který by vedl k vadě díla nebo porušení předpisů. V takovém případě má zhotovitel podle zákona povinnost vás upozornit, že váš požadavek není vhodný. Ideálně by si měl nechat takový pokyn potvrdit písemně, aby měl důkaz pro případný spor. Pokud po upozornění na nevhodnost na svém pokynu trváte, zhotovitel může práci přerušit a vyžádat si oficiální potvrzení. Dokonce má právo i odstoupit od smlouvy, jestliže byste i nadále trvali na zjevně nevhodném způsobu provedení.
Tento krok ale musí udělat dříve, než se vaším nevhodným pokynem začne sám řídit. Podobně musí zhotovitel upozornit i na nevhodnou věc, kterou mu objednatel předal k provedení díla (například vadný materiál nebo chybnou dokumentaci). I zde platí obdobný postup přerušení prací, žádosti o nápravu a možného odstoupení, pokud trváte na použití zjevně nevhodné věci.
Příklad
Pan Novák si nechává na zakázku stavět terasu. Během prací navrhne, aby zhotovitel použil levnější dřevo, než bylo původně plánováno. Zkušený zhotovitel ho však upozorní, že levnější materiál nemusí vydržet povětrnostní podmínky. Pan Novák přesto trvá na svém pokynu. Zhotovitel tedy požádá o písemné potvrzení a může zvážit odstoupení od smlouvy, protože nechce nést riziko za nekvalitní dílo. Kdyby v této situaci zhotovitel pana Nováka nevaroval a terasu postavil z nevhodného dřeva, nesl by odpovědnost za vady on. Ovšem zhotovitel pana Nováka včas informoval, takže riziko přechází na objednatele.
Zákon totiž říká že pokud vás zhotovitel včas upozorní na nevhodnost pokynu a vy na něm přesto trváte, nemůžete později uplatňovat práva z vady, která v důsledku toho vznikla. Naopak, jestliže vás zhotovitel na problém neupozorní a slepě splní nevhodný požadavek, odpovědnosti za případné vady se nezbaví. V takovém případě byste stále mohli požadovat opravu nebo slevu, protože zhotovitel jakožto odborník měl na rizika upozornit včas.
Pokyny objednatele: jak předejít sporům
Proto je klíčem k dobře fungující spolupráci prevence – nejlepší je předejít sporům nastavením jasných pravidel hned na začátku. Za tímto účelem doporučujeme do smlouvy o dílo předem uvést, zda a jak můžete zasahovat do provádění díla. Například si lze sjednat, že určité změny nebo postupy musí zhotovitel s vámi konzultovat. Kromě toho ve smlouvě detailně specifikujte předmět díla (materiály, postupy, standardy kvality), abyste později neměli potřebu dávat dodatečné pokyny kvůli nejasnostem.
Dále platí zásada vše řešit písemně. Když se během plnění rozhodnete pro nějakou změnu nebo dáte zhotoviteli nový pokyn, zdokumentujte to (e-mail, zápis). Vyhnete se tím dohadům, co bylo požadováno. Zároveň buďte připraveni, že změna může ovlivnit cenu nebo termín – tyto dopady si nechte od zhotovitele potvrdit. Pokud vás zhotovitel upozorní na rizika vašeho požadavku, berte to vážně. Někdy je zkrátka lepší ustoupit či najít kompromis, než riskovat soudní spor kvůli vadnému dílu.
Naše advokátní kancelář vám může pomoci již při přípravě smlouvy o dílo – nastavíme mechanismy pro změny a pokyny tak, aby byly obě strany chráněny. Stejně tak se na nás můžete obrátit v průběhu spolupráce, pokud si nejste jisti, jak postupovat nebo máte pocit, že druhá strana nedodržuje dohody. Včasná právní konzultace často předejde vleklým problémům a ušetří peníze i nervy.
Závěr
Být objednatelem neznamená stát stranou. Můžete kontrolovat a ovlivňovat, co se s vaším dílem děje. Pokyny objednatele však používejte uvážlivě a vždy komunikujte s zhotovitelem otevřeně. Pokud dojde ke sporu nebo potřebujete poradit, neváhejte se obrátit na naši advokátní kancelář. Pomůžeme vám najít řešení, ať už formou konzultace, sepsání dokumentů nebo zastoupení u soudu. Jsme připraveni vám nabídnout právní pomoc, aby jste dosáhli úspěšného dokončení díla bez zbytečných komplikací.