Převedení na jinou práci

Obsah

Newsletter Právní rady a tipy

1x týdně formou EMAILU

Díky těmto právním radám a tipům se vyvarujete mnoha problémům!

PŘIHLASTE SE k odběru zavčas:

SDÍLEJ ČLÁNEK:

Facebook
LinkedIn
Email
Print

Již dříve jsme vás informovali o úskalích překážek na straně zaměstnavatele. Nyní se podíváme na další problém, s nímž se zaměstnavatelé ale i zaměstnanci často potýkají, a tím je převedení na jinou práci.

Změna pracovního zařazení může být pro zaměstnance zásadní situací. Někdy je nutná z důvodu zdravotního stavu, jindy kvůli organizačním změnám. Jaké jsou podmínky převedení na jinou práci, kdy k němu musí zaměstnavatel přistoupit a jaká práva má zaměstnanec, pokud převeden není? Pojďme se na to podívat podrobněji.

Převedení na jinou práci

Kdy může zaměstnavatel převést zaměstnance na jinou práci?

Převedení na jinou práci je možné pouze za podmínek stanovených zákoníkem práce. Nejčastěji k tomu dochází v následujících situacích:

  • Pokud zaměstnanec ztratí zdravotní způsobilost k výkonu dosavadní práce.
  • Jestliže zaměstnanec nesmí vykonávat svou práci kvůli rozhodnutí lékaře nebo jiného orgánu.
  • Pokud dojde k organizačním změnám, které si převedení vynutí.
  • Jestliže zaměstnanec spáchal pracovní kázeňský přestupek a bylo mu uloženo přeřazení.

V některých případech může být převedení na jinou práci dočasné, například pokud je zaměstnanec převeden kvůli překážkám v práci na straně zaměstnavatele.

Převedení z důvodu zdravotního stavu

Jedním z nejčastějších důvodů převedení na jinou práci je zdravotní stav zaměstnance. Pokud lékař rozhodne, že zaměstnanec nesmí dále vykonávat svou dosavadní práci, zaměstnavatel je povinen nabídnout mu jinou odpovídající práci. Tato práce musí odpovídat zdravotnímu stavu zaměstnance a zároveň jeho kvalifikaci.

Pokud zaměstnavatel vhodnou práci nemá, může dojít k ukončení pracovního poměru s nárokem na odstupné.

Převedení z důvodu organizačních změn

Dalším důvodem pro převedení zaměstnance na jinou práci jsou organizační změny. Může se jednat například o:

  • zrušení pracovního místa,
  • změnu pracovní náplně v důsledku reorganizace,
  • přesunutí výroby či jiných provozních činností na jiné oddělení nebo místo,
  • zavedení nové technologie, která vyžaduje jinou specializaci zaměstnanců.

Organizační změna musí být reálná a skutečně doložitelná. Pokud zaměstnavatel pouze formálně prohlásí, že dochází k organizační změně, ale fakticky se nic nemění, mohlo by jít o obcházení zákona. V takovém případě se zaměstnanec může obrátit na inspekci práce nebo soud, který přezkoumá, zda změna byla oprávněná.

Co když zaměstnavatel nemá jinou vhodnou práci?

Pokud zaměstnavatel nemůže nabídnout jinou práci odpovídající zdravotnímu stavu zaměstnance, je nucen ukončit s ním pracovní poměr výpovědí z organizačních důvodů. V takovém případě má zaměstnanec právo na odstupné podle délky trvání pracovního poměru:

  • 1násobek průměrného výdělku, pokud zaměstnanec pracoval méně než rok,
  • 2násobek průměrného výdělku při pracovním poměru delším než rok a kratším než dva roky,
  • 3násobek průměrného výdělku, pokud zaměstnanec pracoval déle než dva roky.

Jak musí být převedení na jinou práci provedeno?

Převedení na jinou práci musí být v souladu se zákoníkem práce. Forma převedení se liší podle důvodu:

  • Pokud je převedení možné jednostranně ze strany zaměstnavatele (například z důvodu zdravotní nezpůsobilosti nebo organizačních změn), stačí písemné oznámení zaměstnavatele.
  • Pokud se jedná o převedení na jinou práci na základě dohody se zaměstnancem, je nutné uzavřít dodatek k pracovní smlouvě.

Převedení na jinou práci může být na dobu určitou nebo neurčitou. Zaměstnanec by měl vždy obdržet písemné potvrzení o změně pracovní pozice, aby měl důkaz o podmínkách převedení.

Musí být zachován stejný druh práce?

Druh práce, na který je zaměstnanec převeden, musí být pokud možno zachován v rámci jeho kvalifikace a pracovní smlouvy. V některých případech však může jít i o zcela jinou práci, pokud:

  • zaměstnanec souhlasí s převedením na jinou pozici,
  • jde o důvod, kdy zaměstnavatel může převedení na jinou práci nařídit bez souhlasu zaměstnance (například zdravotní nezpůsobilost nebo vážné provozní důvody).

Pokud je zaměstnanec převeden na práci, která neodpovídá jeho pracovní smlouvě, aniž by s tím souhlasil, může se bránit u soudu nebo se obrátit na inspekci práce.

Jaké následky má nepřevedení na jinou práci?

Pokud zaměstnavatel zaměstnance nepřevede na jinou práci, přestože k tomu má zákonnou povinnost, může se dopustit přestupku. Zaměstnanec má v takovém případě několik možností:

  • Může se obrátit na inspekci práce, která může zaměstnavateli uložit pokutu.
  • Může se obrátit na soud a domáhat se neplatnosti výpovědi, pokud byl pracovní poměr rozvázán.
  • Může požadovat náhradu mzdy za dobu, po kterou mu bylo znemožněno pracovat.

Neoprávněné převedení na jinou práci

Pokud je zaměstnanec převeden na jinou práci neoprávněně, tedy v rozporu se zákoníkem práce nebo bez jeho souhlasu tam, kde je souhlas nutný, může se proti takovému postupu bránit. V první řadě je vhodné situaci řešit interně a pokusit se s vedením společnosti dohodnout. Pokud však zaměstnavatel na výtky nereaguje, může zaměstnanec:

  • Podat stížnost na inspekci práce.
  • Obrátit se na soud a domáhat se neplatnosti převedení.
  • Požadovat náhradu mzdy, pokud v důsledku převedení došlo ke snížení jeho výdělku.

Působnost inspekce práce a možné sankce

Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce dohlížejí na dodržování pracovněprávních předpisů. Pokud zaměstnavatel poruší povinnost převést zaměstnance na jinou práci nebo jej převede neoprávněně, inspekce práce může:

  • Uložit pokutu až do výše 2 000 000 Kč podle závažnosti porušení.
  • Přikázat zaměstnavateli sjednat nápravu.
  • Zahájit správní řízení, pokud zaměstnavatel neplní své povinnosti opakovaně.

Závěr

Převedení na jinou práci je složitý proces, který musí probíhat v souladu se zákoníkem práce. Jestliže si jako zaměstnavatel nejste jisti, jak správně převést zaměstnance na jinou pracovní pozici, anebo naopak jste zaměstnanec, kterého se převedená na jinou práci týká, neváhejte se obrátit na naši advokátní kancelář.

Související odkazy:

Picture of David Pytela

David Pytela

vedoucí advokát advokátní kanceláře - Váš průvodce právem

SDÍLEJ ČLÁNEK:

Facebook
LinkedIn
Email
Print

Zajímá Vás více?

Zjistěte více informací o naší advokátní kanceláři. Můžete se podívat na naše firemní video, zjistit, jaké poskytujeme právní služby a kolika a kterým klientům jsme pomohli (včetně Statutárního města Olomouc) aj.:

Napište nám s čím Vám můžeme pomoci:
... nebo nám rovnou ZAVOLEJTE